Monday, February 6, 2012

Recently acquired rare and antiquarian, December and January 2012

Dupont, Paul-François. Essais pratiques d'imprimerie, précédés d'une notice historique. Typographie-lithographie. Paris: Impr. P. Dupont, 1849.
A printer’s specimen produced for the Paris Industrial Exposition of 1848, with examples of printers’ types, lithography, color printing, including 20 colored prints.

Les Femmes. Paris: Comité mondial des femmes contre la guerre et le facisme, 1937. A French magazine covering the cultural, social, and political interests of women in the 1930s. Wonderful illustrations! 

Perrault, Charles. Les hommes illustres qui ont paru en France pendant ce siecle: avec leurs portraits au naturel. Paris: Antoine Dezallier, 1696-1700.
from vendor’s description: “FIRST EDITION, first issue, of this impressive French portrait gallery, representing the greatest Frenchmen in the arts and sciences of the "Grand Siècle." These 103 portraits are accompanied by brief biographical texts. The portraits are the work of some of the best artists of the time...”

DU ROURE, Jacques. LA PHILOSOPHIE DIVISEE EN TOVTES SES PARTIES, établie sur des principes évidents & expliquée en tables et par discovrs, ou particuliers ou tirez des anciens, & des nouveaux auteurs & principalement des Peripateticiens et de Descartes [- Tome II.]. Paris, François Clouzier, 1654.
By an early follower of Descartes, this is the first work to apply Cartesian ideas rigorously to a complete philosophical system.

[DIÈRES]. LA PHILOSOPHOMANIE, Poëme, ou la Maladie des Têtes à Systèmes, Ainsi que celles des Professeurs de doctrines étranges et bizarres; Ouvrage métaphysique et moral sur l’état naturel du Genre-Humain, voué par lui-même à la Folie et à la Charlatanerie. A la suite sont une Lettre sur la conduite politique de la faction des Jacobins en France, et une Satyre attribuée au même Auteur. Le tout publié par un de ses amis. Rouen, [no printer, publisher or date, 1794].
From the vendor’s description: “First edition of this bitter satire, lampooning the philosophical deliberations which led to the Terreur, partly written as a dialogue between two inmates of the lunatic asylum of Charenton. Both end tragically, one poisoned, the other committing suicide.”

No comments:

brought to you by...
Sarah Sussman, curator of French and Italian Collections